YMC Spartan 500 4x4 U
Σπαρτιάτης!
Η κατηγορία "Utility" των οχημάτων παντός δρόμου (ATV) περιλαμβάνει μοντέλα με αμιγώς επαγγελματικό προσανατολισμό, όπου η χρηστικότητα υπερέχει της διασκέδασης. To Spartan 500 της YMC αποτελεί ένα χαρακτηριστικό εκπρόσωπο της κατηγορίας αυτής και το δοκιμάσαμε στο απαιτητικό περιβάλλον της off-road πίστας Attart.
H μεταλλική καρότσα έχει δυνατότητα ανατροπής με υδραυλικό τρόπο, ενώ μπορεί σε αυτή να μεταφερθούν αντικείμενα βάρους μεγαλύτερου από 500 κιλά. Διακρίνεται επίσης η οριοθέτηση της καμπίνας από το roll-cage.
Το Spartan 500 διαφοροποιείται σημαντικά από τις κοινώς επονομαζόμενες "γουρούνες", αφού φιλοξενεί τους επιβαίνοντες σε δύο παράλληλα τοποθετημένα -αυτοκινητιστικού τύπου- καθίσματα με προσκέφαλα, ενώ ο χειρισμός γίνεται μέσω στρογγυλού τιμονιού και ποδοστηρίων. Επιπρόσθετα, ένα στιβαρό roll cage οριοθετεί την "καμπίνα" των επιβατών, προστατεύοντάς τους αποτελεσματικά σε περίπτωση ανατροπής, ενώ το σκέπαστρο αλλά και το παρμπρίζ προφυλάσσουν με τη σειρά τους από τα καιρικά φαινόμενα. Εν ολίγοις, το Spartan 500 συνδυάζει επιτυχώς στοιχεία από τα ATV και τα αυτοκίνητα, αποτελώντας ένα "υβριδικό" όχημα, που δε θα ξενίσει ούτε τους τετράτροχους, ούτε τους δίτροχους οδηγούς.
Ο πίνακας οργάνων περιλαμβάνει ταχύμετρο, αναλογικούς δείκτες για τη θερμοκρασία και τη στάθμη βενζίνης, πληθώρα ενδεικτικών λυχνιών και display, το οποίο πληροφορεί για τη μετάδοση στους τροχούς (2x4, 4x4, κλείδωμα διαφορικού).
Απλό και λιτό το ταμπλό, είναι κατασκευασμένο από υλικά αντοχής. Περιλαμβάνει τα απολύτως απαραίτητα, με μοναδικές "πινελιές" πολυτελείας τον αναπτήρα και ένα ψηφιακό ράδιο, χωρίς όμως προεγκατεστημένα ηχεία. Απλό και λιτόΟ χρηστικός χαρακτήρας του Spartan 500 δεν αφήνει, φυσικά, πολλά περιθώρια για σχεδιαστικές ασκήσεις υψηλής αισθητικής. Παρ' όλα αυτά, το αποτέλεσμα εκπέμπει ένα δυναμισμό και μία "τραχύτητα", που θυμίζουν στρατιωτικό όχημα, ενώ συνηγορεί σε αυτό και το χακί χρώμα του μοντέλου της δοκιμής. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του εν λόγω οχήματος, μπορεί να μην εντυπωσιάζουν με το φινίρισμά τους, όμως η ποιότητά τους πείθει για την αντοχή τους στη σκληρή χρήση. Σε ό,τι αφορά στον εξοπλισμό, το Spartan 500 φέρει εργάτη, καρότσα με υδραυλική ανατροπή, bull-bar, κοτσαδόρο, ζώνες ασφαλείας τριών σημείων, υαλοκαθαριστήρα, περιμετρικά πλαστικά προστατευτικά και, φυσικά, όλα τα απαραίτητα στοιχεία που απαιτούνται για την έκδοση άδειας κυκλοφορίας, όπως φλας, καθρέφτες, φώτα κτλ.
Απλό και λιτό το ταμπλό, είναι κατασκευασμένο από υλικά αντοχής. Περιλαμβάνει τα απολύτως απαραίτητα, με μοναδικές "πινελιές" πολυτελείας τον αναπτήρα και ένα ψηφιακό ράδιο, χωρίς όμως προεγκατεστημένα ηχεία.
Οι τροχοί αναρτώνται σε διπλούς βραχίονες πίσω και σε μονούς μπροστά. Διακρίνεται το διαφορικό, μπροστά από το οποίο βρίσκεται ο δικύλινδρος κινητήρας των 493 κ.εκ. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται και ο κοτσαδόρος.Προορισμένο για σκληρή χρήσηΗ δομή του Spartan 500 δε διαφέρει από τη δοκιμασμένη και επιτυχημένη "συνταγή" των ATVs. O τετράχρονος, υδρόψυκτος, δικύλινδρος κινητήρας των 493 κ.εκ. μεταδίδει την ισχύ του αυτόματα μέσω φυγοκεντρικού συμπλέκτη, ενώ ο οδηγός μπορεί να επιλέξει, με τη χρήση ενός εύχρηστου επιλογέα και ενός διακόπτη, μεταξύ 2x4 και 4x4 κίνησης, μακριά ή κοντή μετάδοση και κλείδωμα του οπίσθιου διαφορικού. Οι μπροστινοί τροχοί αναρτώνται ανεξάρτητα μέσω μονού βραχίονα, ενώ στους πίσω επίσης ανεξάρτητους τροχούς έχει επιλεγεί διπλός βραχίονας και ζεύγος αμορτισέρ σε κάθε πλευρά. Για την πέδηση του Spartan 500 φροντίζουν τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα (ένα σε κάθε τροχό), τα οποία ενεργοποιούνται μέσω υδραυλικού κυκλώματος, ενώ υπάρχει επίσης χειρόφρενο, το οποίο "μπλοκάρει" την περιστροφή του πίσω άξονα.
Οι τροχοί αναρτώνται σε διπλούς βραχίονες πίσω και σε μονούς μπροστά. Διακρίνεται το διαφορικό, μπροστά από το οποίο βρίσκεται ο δικύλινδρος κινητήρας των 493 κ.εκ. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται και ο κοτσαδόρος.Προορισμένο για σκληρή χρήσηΗ δομή του Spartan 500 δε διαφέρει από τη δοκιμασμένη και επιτυχημένη "συνταγή" των ATVs. O τετράχρονος, υδρόψυκτος, δικύλινδρος κινητήρας των 493 κ.εκ. μεταδίδει την ισχύ του αυτόματα μέσω φυγοκεντρικού συμπλέκτη, ενώ ο οδηγός μπορεί να επιλέξει, με τη χρήση ενός εύχρηστου επιλογέα και ενός διακόπτη, μεταξύ 2x4 και 4x4 κίνησης, μακριά ή κοντή μετάδοση και κλείδωμα του οπίσθιου διαφορικού. Οι μπροστινοί τροχοί αναρτώνται ανεξάρτητα μέσω μονού βραχίονα, ενώ στους πίσω επίσης ανεξάρτητους τροχούς έχει επιλεγεί διπλός βραχίονας και ζεύγος αμορτισέρ σε κάθε πλευρά. Για την πέδηση του Spartan 500 φροντίζουν τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα (ένα σε κάθε τροχό), τα οποία ενεργοποιούνται μέσω υδραυλικού κυκλώματος, ενώ υπάρχει επίσης χειρόφρενο, το οποίο "μπλοκάρει" την περιστροφή του πίσω άξονα.
Οι τροχοί αναρτώνται σε διπλούς βραχίονες πίσω και σε μονούς μπροστά. Διακρίνεται το διαφορικό, μπροστά από το οποίο βρίσκεται ο δικύλινδρος κινητήρας των 493 κ.εκ. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται και ο κοτσαδόρος.
Εκτός δρόμου πορθητής!Η εκκίνηση πραγματοποιείται "αυτοκινητιστικά", με την περιστροφή του κλειδιού στον κεντρικό διακόπτη. Στην άσφαλτο, το Spartan 500 μπορεί να κινηθεί επί μακρόν χωρίς πρόβλημα, με μοναδικό περιορισμό τις σφιχτές αναρτήσεις και τη μικρή τελική ταχύτητα των 75 χ.α.ω. Το πεδίο, όμως, στο οποίο διαπρέπει το εν λόγω όχημα, είναι οι εκτός δρόμου διαδρομές μικρού και μεγάλου βαθμού δυσκολίας και οποιασδήποτε σύστασης εδάφους. Οτιδήποτε και αν βρεθεί στο δρόμο του Spartan 500 αντιμετωπίζεται με χαρακτηριστική ευκολία, ενώ πραγματικά εντυπωσιακός είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η προσπέλαση οποιουδήποτε εμποδίου, καθώς και οι πραγματικά μεγάλες αναρριχητικές δυνατότητες. Οι αναρτήσεις δικαιολογούν σε αυτήν την περίπτωση τη σφικτή τους λειτουργία, αποσβένοντας τους κραδασμούς και προσφέροντας έλεγχο του οχήματος σε σαθρά και κακοτράχαλα τερέν. Σε λασπώδεις συνθήκες, το Spartan 500 "πλανάρει" στην επιφάνεια χωρίς να βυθίζεται, βοηθούμενο από το μικρός του βάρος, αλλά κυρίως από τις μεγάλες διαστάσεις των ελαστικών του. Ο κινητήρας έχει σε κάθε περίπτωση διαθέσιμα τα απαραίτητα ποσοστά ισχύος, ακόμη και όταν έχει επιλεγεί τετρακίνηση, κοντές σχέσεις και μπλοκάρισμα του πίσω διαφορικού.
Εκτός δρόμου πορθητής!Η εκκίνηση πραγματοποιείται "αυτοκινητιστικά", με την περιστροφή του κλειδιού στον κεντρικό διακόπτη. Στην άσφαλτο, το Spartan 500 μπορεί να κινηθεί επί μακρόν χωρίς πρόβλημα, με μοναδικό περιορισμό τις σφιχτές αναρτήσεις και τη μικρή τελική ταχύτητα των 75 χ.α.ω. Το πεδίο, όμως, στο οποίο διαπρέπει το εν λόγω όχημα, είναι οι εκτός δρόμου διαδρομές μικρού και μεγάλου βαθμού δυσκολίας και οποιασδήποτε σύστασης εδάφους. Οτιδήποτε και αν βρεθεί στο δρόμο του Spartan 500 αντιμετωπίζεται με χαρακτηριστική ευκολία, ενώ πραγματικά εντυπωσιακός είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η προσπέλαση οποιουδήποτε εμποδίου, καθώς και οι πραγματικά μεγάλες αναρριχητικές δυνατότητες. Οι αναρτήσεις δικαιολογούν σε αυτήν την περίπτωση τη σφικτή τους λειτουργία, αποσβένοντας τους κραδασμούς και προσφέροντας έλεγχο του οχήματος σε σαθρά και κακοτράχαλα τερέν. Σε λασπώδεις συνθήκες, το Spartan 500 "πλανάρει" στην επιφάνεια χωρίς να βυθίζεται, βοηθούμενο από το μικρός του βάρος, αλλά κυρίως από τις μεγάλες διαστάσεις των ελαστικών του. Ο κινητήρας έχει σε κάθε περίπτωση διαθέσιμα τα απαραίτητα ποσοστά ισχύος, ακόμη και όταν έχει επιλεγεί τετρακίνηση, κοντές σχέσεις και μπλοκάρισμα του πίσω διαφορικού.
Τα καθίσματα είναι άνετα για το είδος του οχήματος αυτού, ενώ οι ζώνες τριών σημείων, καθώς και το πλευρικό πλαίσιο - χειρολαβή εκατέρωθεν αυτών, συγκρατούν τους επιβάτες στις εκτός δρόμου διαδρομές.
Συμπέρασμα
Συνοψίζοντας, θα λέγαμε πως το Spartan 500 της YMC μπορεί να "ντροπιάσει" πολλά από τα τετρακίνητα οχήματα που κυκλοφορούν στην αγορά σήμερα, αφού οι δυνατότητές του στο χώμα είναι πραγματικά ανεξάντλητες. Αποτελεί ένα όχημα ιδανικό για την προσέγγιση εκτός δρόμου προορισμών εξαιρετικής δυσκολίας, ενώ η δυνατότητα μεταφοράς και έλξης φορτίου, καθώς και η προσαρμογή διαφόρων εξαρτημάτων για χωματουργικές και γεωργικές εργασίες διευρύνουν το πεδίο χρήσης του κατά πολύ.
Περί ATVs o λόγος…"Πρόγονος" των σημερινών τετράτροχων ATVs ήταν οι "γουρούνες", όπου παρουσιάστηκαν τη δεκαετία του '70 στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και στην πρωτόλεια μορφή τους ήταν τρίτροχα οχήματα, κινούμενα -συνήθως- από κινητήρες μοτοσικλετών, με προορισμό τη διασκέδαση σε χωμάτινο τερέν. Η απουσία πίσω διαφορικού και η ιδιότροπη οδική συμπεριφορά τους ήταν η αιτία πολλών ατυχημάτων και έτσι σύντομα εξαφανίστηκαν από την αγορά, για ν' αντικατασταθούν σταδιακά από αντίστοιχα τετράτροχα οχήματα. Αυτά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: στα All Terrain Vehicles (ΑΤV - οχήματα παντός εδάφους), που προορίζονται για εργασίες και προσέγγιση δύσκολων εκτός δρόμου προορισμών και στα Quads, που προορίζονται για αγώνες και διασκέδαση. Οι κυβισμοί ποικίλουν από τα 50 έως τα 1.000 κ.εκ. με μονοκύλινδρους ή δικύλινδρους κινητήρες, ως επί το πλείστον τετράχρονους. Για την οδήγησή τους απαιτείται άδεια οδήγησης επιβατικού Ι.Χ ή μοτοσικλέτας, ενώ πολλά από αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις για κίνηση στο δρόμο, βγάζοντας κανονικά πινακίδα και άδεια κυκλοφορίας.
Συνοψίζοντας, θα λέγαμε πως το Spartan 500 της YMC μπορεί να "ντροπιάσει" πολλά από τα τετρακίνητα οχήματα που κυκλοφορούν στην αγορά σήμερα, αφού οι δυνατότητές του στο χώμα είναι πραγματικά ανεξάντλητες. Αποτελεί ένα όχημα ιδανικό για την προσέγγιση εκτός δρόμου προορισμών εξαιρετικής δυσκολίας, ενώ η δυνατότητα μεταφοράς και έλξης φορτίου, καθώς και η προσαρμογή διαφόρων εξαρτημάτων για χωματουργικές και γεωργικές εργασίες διευρύνουν το πεδίο χρήσης του κατά πολύ.
Περί ATVs o λόγος…"Πρόγονος" των σημερινών τετράτροχων ATVs ήταν οι "γουρούνες", όπου παρουσιάστηκαν τη δεκαετία του '70 στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και στην πρωτόλεια μορφή τους ήταν τρίτροχα οχήματα, κινούμενα -συνήθως- από κινητήρες μοτοσικλετών, με προορισμό τη διασκέδαση σε χωμάτινο τερέν. Η απουσία πίσω διαφορικού και η ιδιότροπη οδική συμπεριφορά τους ήταν η αιτία πολλών ατυχημάτων και έτσι σύντομα εξαφανίστηκαν από την αγορά, για ν' αντικατασταθούν σταδιακά από αντίστοιχα τετράτροχα οχήματα. Αυτά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: στα All Terrain Vehicles (ΑΤV - οχήματα παντός εδάφους), που προορίζονται για εργασίες και προσέγγιση δύσκολων εκτός δρόμου προορισμών και στα Quads, που προορίζονται για αγώνες και διασκέδαση. Οι κυβισμοί ποικίλουν από τα 50 έως τα 1.000 κ.εκ. με μονοκύλινδρους ή δικύλινδρους κινητήρες, ως επί το πλείστον τετράχρονους. Για την οδήγησή τους απαιτείται άδεια οδήγησης επιβατικού Ι.Χ ή μοτοσικλέτας, ενώ πολλά από αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις για κίνηση στο δρόμο, βγάζοντας κανονικά πινακίδα και άδεια κυκλοφορίας.
Attart Off Road ParkΗ δοκιμή του Spartan 500 πραγματοποιήθηκε στη χωμάτινη πίστα Attart, έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, στον οποίο μπορεί κάποιος να εξερευνήσει τα όρια του εκτός δρόμου οχήματός του με απόλυτη ασφάλεια. Η πίστα ολοκληρώθηκε το 2004, χάρη στο μεράκι και στο όραμα του ιδιοκτήτη της Στέφανου Αττάρτ, ο οποίος δραστηριοποιείται αγωνιστικά στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού από το 1981. Βρίσκεται στη θέση "Ντάρδεζα" στην Κερατέα της Αττικής και εκτός από τον απαιτητικό "στίβο μάχης", υπάρχουν εγκαταστάσεις (καφετέρια - rest room) για την άνετη παραμονή των επισκεπτών. Attart Off - Road Park Ντάρδεζα, 19001 Κερατέα Αττικής Τηλ. 22990-63187, fax 22990-63277 www.attartoffroadpark.gr e-mail info(at)attartoffroadpark.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου